HBL John Agwunobi 6868 Final

Leidinggeven tijdens een pandemie is als deelnemen aan een triatlon

Een paar jaar geleden besloot Herbalife Nutrition een triatlon te organiseren om atleten van alle niveaus de kans te geven op het hoogste niveau te presteren en te laten zien dat voeding en gezonde keuzes een enorm verschil kunnen maken in het leven. Niemand had gedacht dat we op dat moment, op die spectaculaire dag in Los Angeles in mei 2019, samen met de rest van de wereld, deel zouden uitmaken van de ultieme uithoudingstest - het overleven van een wereldwijde pandemie.

DSC 8063

We doen ons best om het publiek voor te lichten over hoe het veilig kan blijven en hoe de verspreiding kan worden tegengegaan. Natuurlijk is er het verlangen om terug te keren naar de normale situatie, om uit te zoeken hoe we althans een deel van onze dagelijkse routine kunnen hervatten.

Het bestrijden van een wereldwijde pandemie is een zaak van lange adem. Een triatlon, die deelnemers in het water, op de fiets en te voet op de proef stelt, biedt lessen in langetermijnleiderschap.

Een sterke start is belangrijk bij het leiden van een crisis. Je moet mensen op de hoogte houden en steun bieden aan degenen met wie je werkt - specifiek voor mij, aan onze teamleden, partners en klanten.

Als opgeleid en praktiserend kinderarts die de overstap maakte naar leidinggevende functies bij het U.S. Public Health Services Commissioned Corps en het U.S. Department of Health and Human Services, heb ik geleerd dat leiders duidelijke doelen moeten delen met hun stakeholders. Wat is jouw visie? Zonder duidelijke doelen kan jouw belangrijkste doelgroep het gevoel krijgen dat er geen plan is om de situatie te beheersen.

Bij Herbalife Nutrition moesten we er onmiddellijk voor zorgen dat onze werknemers hun werk veilig konden doen en dat ze de nodige middelen hadden om ofwel in een kantoor of fabriek te werken, ofwel de middelen hadden om een thuiskantoor op te zetten. We hebben onmiddellijk gezondheidsprotocollen ingevoerd, waaronder meer geplande schoonmaakbeurten en aangepaste, sociaal gedifferentieerde werkplekken. Als essentiële dienst moesten we ervoor zorgen dat onze voedingsproducten onze klanten zouden blijven bereiken die ervan afhankelijk zijn voor hun gezondheid en welzijn. We hebben onvermoeibaar gewerkt om onze toeleveringsketen veilig te stellen, hebben waar nodig snel gereageerd en zijn blijven werken om aan de vraag te voldoen.

DOORGAAN

Blijven communiceren tijdens een crisis is cruciaal. Duidelijk uitleggen wat het plan is en mensen op de hoogte houden kan de grootste bondgenoot van een leider zijn. Niets zeggen kan verwoestend werken, angsten aanwakkeren en geruchten doen ontstaan. Dit geldt zowel voor het grote publiek als voor een bedrijfsorganisatie.

Het is normaal dat je veel tijd doorbrengt met jouw senior leadership team om de volgende stappen te bepalen. Als leider wil je de buy-in aan de top bevestigen en ervoor zorgen dat iedereen zijn/haar rol kent. Terwijl leiderschapsteams worstelen met de weg vooruit, moet jouw meest waardevolle publiek - jouw werknemers - onmiddellijk van je horen. Het is niet nodig om elk antwoord te hebben, maar reik uit naar jouw team. Gezondheid en veiligheid zijn de topprioriteit, en daar hoort geestelijke gezondheid bij. Leiders moeten benadrukken dat ze begrijpen dat iedereen de pijn voelt en gesteund zal worden.

Als de emoties hoog oplopen, is het belangrijk om je kalmte te bewaren in je communicatie. Het zelfvertrouwen van een leider heeft een directe impact. Vergeet nooit dat iedereen kijkt naar de persoon aan de top om de toon te zetten, vooral in een uitdagende situatie.

En als er eenmaal een plan is gemaakt, moeten de belangrijkste doelgroepen regelmatig en transparant worden gecommuniceerd.

SAMEN STERK

Een sterke leider richt zich op het begrijpen van en tegemoetkomen aan de behoeften van anderen. Tijdens een crisis is het van het grootste belang dat de leidinggevende nooit uit het oog verliest hoe de organisatie haar doelgroepen dient en nooit voordeel haalt uit de crisis. Leiders moeten niet alleen denken aan het produceren van goederen, maar moeten er ook voor zorgen dat werknemers veilig zijn en dat er protocollen worden ontwikkeld en gedeeld.

Onze rol in het helpen van onafhankelijke distributeurs door de huidige crisis was misschien nog wel gecompliceerder dan onze rol in het helpen van werknemers. De meesten van hen werken alleen of in kleine teams. Omdat zij geen werknemers zijn, zijn onze leiderschapshefbomen beperkt tot invloed, vertrouwen, inspiratie, mentorschap en begeleiding. We moesten hen een gevoel van vertrouwen en richting geven om de groei van het bedrijf te verzekeren.

Vanaf het begin hebben we de onafhankelijke distributeurs geadviseerd om te erkennen dat hun gemeenschappen erop vertrouwden dat ze dezelfde gezonde voedingsproducten zouden leveren als voor de crisis. We moedigden hen aan om te innoveren en tijdelijke oplossingen te vinden voor de verstoringen en ontwrichtingen, terwijl ze ook hun betrokkenheid bij hun gemeenschappen vergrootten.

Zoals is gebleken, zijn onze distributeurs tijdens de pandemie onze grootste bron van zakelijke ideeën en innovatie geweest. Veel van wat zij ons hebben geleerd, zal nog lang na deze crisis worden voortgezet.

DE FINISHLIJN & TERUGGEVEN

Als je de uitdaging hebt volbracht, kun je blijven doorwerken door terug te geven. Crises stellen ons allemaal op de proef - we ontdekken hoe sterk en hoe vindingrijk we zijn, en we worden eraan herinnerd dat we moeten denken aan degenen die het meest hulpbehoevend zijn.

De pandemie heeft de uitdagingen op het gebied van voedselonzekerheid die de wereld teisteren, onder de aandacht gebracht en verergerd. Feeding America meldt dat in 2020 ongeveer 54 miljoen mensen (1 op de 6 mensen) te kampen hadden met voedselonzekerheid, waaronder 18 miljoen kinderen (1 op de 4 kinderen). Leiders hebben niet alleen de verantwoordelijkheid om hun werknemers en klanten te ondersteunen, maar ook om onderbedeelde bevolkingsgroepen over de hele wereld te helpen.

Als wereldwijd voedingsbedrijf dat voedings-, gezondheids- en welzijnsproducten levert aan miljoenen mensen in 94 landen over de hele wereld, bevinden we ons in een unieke positie om onze gemeenschappen in deze tijd te helpen. In 2019 lanceerden we Nutrition for Zero Hunger, een wereldwijd initiatief gericht op het verstrekken van gezonde voeding en voedingsvoorlichting aan gemeenschappen wereldwijd. In april 2020 kondigden we aan dat $333.000 van de $1 miljoen die aan het Emergency Response Fund van het World Food Program USA was toegezegd, zou worden gebruikt om hulp te bieden bij de pandemie door het coronavirus. Deze fondsen, geschonken via ons Nutrition for Zero Hunger initiatief in samenwerking met de Herbalife Nutrition Foundation, zullen de inspanningen van het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties (WFP) ondersteunen in reactie op de supplychain en andere logistieke problemen in verband met het virus.

Dit soort giften is groter dan één persoon. Het is organisatorisch leiderschap. Als algemeen directeur is organisatorisch leiderschap de meest bevredigende vorm van leiderschap, omdat we ernaar streven een positieve impact te blijven hebben op het leven van mensen.

Onze wereldgemeenschap zal de pandemie overleven onder leiding van mensen en organisaties die hoop, richting en vooral een weg vooruit bieden. Deze pandemie is de ultieme test van uithoudingsvermogen. Samen zullen we sterk finishen.

John Agwunobi, Chairman en CEO, Herbalife Nutrition

Gerelateerd

Alle artikelen
Hoe we verpakkingsoplossingen ontwikkelen voor een duurzame toekomst

Hoe we verpakkingsoplossingen ontwikkelen voor een duurzame toekomst

Auteur: Herbalife

Plastic afval zal naar verwachting verviervoudigen van 2010 tot 2050 en de wereldwijde recyclingcapaciteit zal slechts 1/3 van het afval beslaan. Door onze inzet voor ecologische duurzaamheid, kunnen we het aanzienlijke economische verlies voor de samenleving, de economie en het milieu helpen verzachten.

Lees meer

Herbalife Nutrition Foundation kondigt samenwerking aan met The Power of Nutrition en World Bank om ondervoeding aan te pakken

Herbalife Nutrition Foundation kondigt samenwerking aan met The Power of Nutrition en World Bank om ondervoeding aan te pakken

Auteur: Herbalife

De Herbalife Nutrition Foundation (HNF), onze wereldwijde non-profitorganisatie die zich inzet voor het verbeteren van het leven van kinderen en gezinnen over de hele wereld, heeft een nieuwe tweejarige samenwerking aangekondigd met The Power of Nutrition en de World Bank. Het partnerschap omvat een subsidie van $ 300.000 en zal zich in eerste instantie richten op het Stunting Reduction Program in Rwanda. Deze inspanningen zijn in overeenstemming met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling 2 van de Verenigde Naties om wereldwijd nul honger te bereiken.

Lees meer

We breiden onze inzet voor ecologische duurzaamheid en economische empowerment uit met onze samenwerking met Plastic Bank

We breiden onze inzet voor ecologische duurzaamheid en economische empowerment uit met onze samenwerking met Plastic Bank

Auteur: Herbalife

Op 8 juni 2022 is het Wereldoceanendag en hebben wij een tweejarig partnerschap gestart met Plastic Bank, een sociale onderneming die Ocean Stewards over de hele wereld in staat stelt om plastic in de oceaan te stoppen. Door deze samenwerking willen we voorkomen dat tegen het einde van het jaar 2023 meer dan 181.436 kg plastic in de oceanen terechtkomt. Daarnaast biedt de organisatie een economische kans voor de leden van de Plastic Bank-gemeenschap in Indonesië, die plastic afval inwisselen bij lokale inzamelpunten voor levensverbeterende voordelen. Deze inspanning breidt onze toewijding aan recycling en het elimineren van plastic afval verder uit, terwijl het ook bijdraagt aan ons doel om 50 miljoen positieve effecten te bereiken die mensen en de planeet helpen.

Lees meer